«Φάμπρικα» στα διπλώματα οδήγησης: Πόσο πάει η «ταρίφα» για κάθε νέο οδηγό;

Σε… βόλτα αναψυχής μετατρέπεται η πρακτική εξέταση για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης, εφόσον βέβαια οι υποψήφιοι οδηγοί έχουν πάνω τους το σχεδόν απαραίτητο «φακελάκι».

«Θα πληρώσεις και θα το πάρεις»: Αυτή είναι η φράση που ακούνε καθημερινά εκατοντάδες υποψήφιοι οδηγοί από αρκετούς δασκάλους, με το που περάσουν το κατώφλι των σχολών οδήγησης, ή λίγες μέρες πριν κάτσουν πίσω από το τιμόνι και φιλοξενήσουν στα πίσω καθίσματα τους εξεταστές.

Πρόκειται για την περίφημη «φάμπρικα» των διπλωμάτων οδήγησης, που εξακολουθεί να λυμαίνεται τους κόπους και το άγχος των υποψήφιων οδηγών, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Φυσικά, η συγκεκριμένη πρακτική αφορά μόνο μια μερίδα και όχι το σύνολο των εξεταστών και των δασκάλων οδήγησης.

Έχοντας ως πυρήνα του την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ο χρηματισμός – κοινώς γνωστός ως «λάδωμα» – στις εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης αποτελεί ένα ειδεχθές φαινόμενο το οποίο τα τελευταία χρόνια όχι μόνο δεν έχει περιοριστεί, αλλά… οργιάζει, όπως αποδεικνύεται από καταγγελίες που έφτασαν εσχάτως στα γραφεία του carandmotor.

Όπως μας επισήμαναν υποψήφιοι οδηγοί, το φακελάκι με το… φιλοδώρημα για τους εξεταστές είναι έτοιμο από τις παραμονές της πρακτικής εξέτασης και παραδίδεται ανήμερα. Διαμεσολαβητής είναι ο δάσκαλος, ο οποίος μπορεί και αναπτύσσει … ξεχωριστό κώδικα επικοινωνίας με τους εξεταστές, αφού πρώτα έχει διαγνώσει αν το φακελάκι θα είναι καλοδεχούμενο.

Οι πιθανότητες να μην γίνει αποδεκτό φιλοδώρημα είναι αμελητέες αναφέρουν οι μαθητές: «Ο δάσκαλός μου με ενημέρωσε ότι το κάποιοι εξεταστές λαδώνονται. Το ίδιο μου λένε και οι φίλοι μου που πήραν πριν από λίγες μέρες το δίπλωμά τους». Πρόκειται για τη μαρτυρία-σοκ που έφτασε στο carandmotor από υποψήφιο οδηγό, κάτοικο Αθήνας, και δείχνει ότι το λάδωμα στις πρακτικές εξετάσεις εξαπλώνεται με ραγδαίους ρυθμούς.

Στον αντίποδα, αρκετοί απ’ όσους αποφασίζουν να πάνε με το «γράμμα» του νόμου, δίχως να κουβαλούν μαζί τους «φακελάκι», κινδυνεύουν να κοπούν με συνοπτικές διαδικασίες, μένοντας μετεξεταστέοι.

Με το σταυρό στο χέρι αποφάσισε να πάει πριν από λίγους μήνες και ένας – πλέον – οδηγός που σπούδαζε στη Θεσσαλονίκη, έχοντας ως καταγωγή μία επαρχιακή πόλη: «Στη Θεσσαλονίκη δεν «λάδωσα» και για αυτό ίσως με έκοψαν τρεις φορές. Αγανάκτησα και αποφάσισα να προσπαθήσω στην πόλη μου, όπου κατάφερα να περάσω την πρακτική εξέταση με την πρώτη, δίχως να λαδώσω».

Φυσικά, η «φάμπρικά» των διπλωμάτων οδήγησης δεν επανδρώνεται αποκλειστικά από μερίδα εξεταστών, αλλά έχουν συμμετοχή και πολλοί δάσκαλοι, οι οποίοι θα πάρουν το «κατιτίς» τους για τον «κόπο» τους. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως σε περίπτωση αποτυχίας, τα έξτρα πρακτικά μαθήματα πληρώνονται, αυξάνοντας τα έσοδα των σχολών οδηγών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας, ένα ποσό των 150 ευρώ είναι αρκετό, ώστε να μετατρέψει τις εξετάσεις πίσω από το τιμόνι σε… βόλτα αναψυχής. Δύο πενηντάρικα προορίζονται για τους εξεταστές και ένα για τον «γεφυροποιό» δάσκαλο.

Η εν λόγω πρακτική, πέρα από ανάλγητη και κατάπτυστη, γιγαντώνει και την οικονομική επιβάρυνση των μαθητών ή των οικογενειών τους. Ένα δίπλωμα οδήγησης κοστίζει από 700 έως 1.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των παραβόλων), και με το απαραίτητο (όπως φαίνεται), φιλοδώρημα, ο συνολικός λογαριασμός ανέρχεται στα 1.150 ευρώ, δηλαδή σχεδόν όσο δύο βασικοί μισθοί.

Ο τρόπος για να παταχθεί αυτό το φαινόμενο είναι η πολυαναμενόμενη τοποθέτηση οπτικοακουστικών μέσων στην καμπίνα του οχήματος τα οποία θα καταγράφουν όλη τη διαδικασία της πρακτικής εξέτασης, δένοντας τα χέρια των επιτήδειων. Έχει ήδη προαναγγελθεί και ελπίζουμε σύντομα να γίνει και πραγματικότητα.

carandmotor.gr

Πηγή: Ελλάδα – Μαλεβιζιώτης