Το θρυλικό Spitfire ξαναζωντανεύει για την Πολεμική Αεροπορία

Είχε αρχικά προγραμματιστεί να έρθει στην Ελλάδα μέσα στον Μάρτιο, αρχές του μήνα, ώστε να πετάξει υπερήφανα στον ουρανό της Αθήνας στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου, τιμώντας έτσι τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Αλλά κάποιες καθυστερήσεις που οφείλονταν κυρίως στην πανδημία, έκαναν το θρυλικό Supermarine Spitfire MJ 755 να καθυστερήσει λίγο την άφιξή του και τώρα είναι προγραμματισμένο να  προσγειωθεί στην Τανάγρα τέλη Απριλίου λίγο πριν από το Πάσχα. Πρόκειται για το αεροπλάνο που πρωταγωνίστησε στη μάχη της Αγγλίας κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, εναντίον των γερμανικών Στούκας και υπήρχε και στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας, παροπλισμένο που σάπιζε σε κάποια αποθήκη, έως ότου το Ιδρυμα «Ικαρος» ανέλαβε την αναπαλαίωσή του.

 

Η αναγέννησή του

εταφέρθηκε στην Αγγλία σε ένα ειδικό εργοστάσιο που ξαναζωντανεύει τα Spitfires και πριν από μερικές εβδομάδες έγινε η μεταμόρφωσή του. Απογειώθηκε από το αεροδρόμιο του Biggin Hill για την πρώτη του δοκιμαστική πτήση μετά από 68 χρόνια. Το πέταξε ένας βετεράνος πιλότος της RAF και το μονοκινητήριο μαχητικό αεροσκάφος ξαναθυμήθηκε τη δόξα του. Μάλιστα την πτήση παρακολούθησε ο αντιπρόεδρος του Ιδρύματος «Ικαρος» Δημήτριος Κόλιας μαζί με τον βετεράνο πιλότο της RAF George Dunn, ο οποίος ήταν και ο πιλότος που παρέδωσε το αεροσκάφος στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 1947.

Το Supermarine Spitfire MJ 755 θα έρθει στην Ελλάδα με βρετανό πιλότο, οποίος και θα εκπαιδεύσει έλληνες πιλότους και θα ενταχθεί στις μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας. Είναι πολύ πιθανόν να πετά σε πτήσεις επιδείξεως ή ακόμα σε επετειακές εκδηλώσεις. Πρόσφατα ο αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος (Ι) Γ. Μπλιούμης συναντήθηκε με τον αντιπρόεδρο του Ιδρύματος Ικαρος με τον οποίο συζήτησε για το μέλλον όλων των ελληνικών ιστορικών αεροσκαφών (που υπάρχουν σε αεροπορικές μοίρες).

 

Στον εμφύλιο

Στις αρχές του 1949 η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε τα νέα Spitfire Mk XVI τα οποία έφεραν νέο εξελιγμένο τύπο κινητήρα και ήταν βελτιστοποιημένα για αποστολές χαμηλού ύψους, ενώ παραλήφθηκε και ένας μικρός αριθμός του αναγνωριστικού τύπου Mk PR XI/XIII. Ηταν ό,τι καλύτερο παρελάμβανε τότε η Πολεμική Αεροπορία: Ενα γρήγορο αεροσκάφος που μπορούσε να πετάξει σε χαμηλό ύψος. Χρησιμοποιήθηκαν στις εναέριες αποστολές του Εμφυλίου από τις 335, 336 και 337 Μοίρες και ήταν τα τελευταία Spitfire που αποσύρθηκαν, το 1954.

Πηγή: Ελλάδα – ΤΑ ΝΕΑ